Link

Meer dan gevoelig! Hoe blijf je in balans?                                                                                                  IMG_0206

Meer dan gevoelig of hooggevoelig, ik ben er maar al te bekend mee. Uit eigen ervaring, en bij de mensen die ik ontmoet in mijn praktijk, en in het HSP Café Deventer dat ik vorig jaar heb opgezet. We willen ons zo graag authentiek en kwetsbaar opstellen, maar het is zo lastig als alles heel hard binnen komt.

Intuïtief zijn we bijzonder sterk, maar bij velen onder ons is dit onder een laagje zelfbescherming verdwenen. Afgesloten zijn van je gevoel en dan zelf niet meer weten wat je het liefst wilt doen en wat goed voor je voelt. Dat is een heel proces om weer te hervinden.

Persoonlijk weet ik hier alles van, ik heb diezelfde lange weg afgelegd.

En dan?! Je voelt weer, beleeft weer, weet wat je wilt en fijn vindt. Het blijft een wankel evenwicht om in balans te blijven als je snel geraakt bent. Ook ik ervaar dit, vooral sinds ik als ZP-er veel op mezelf aangewezen ben.

Hieronder een aantal tips waarvan ik heb ontdekt dat ze mij helpen om bij mezelf te blijven:

  • Eet op gezette tijden, voordat je honger krijgt.
  • Zorg voor voldoende rust en tijd voor jezelf.
  • Veel alleen? Voorkom te veel nadenken.
  • Ga wandelen, sporten, yoga doen of mediteren.
  • Geef emoties de tijd en ruimte om te dalen i.p.v. van erin te gaan zitten. Het zorgt ervoor dat je ze van wat meer afstand kunt bekijken.
  • Praat over emoties met iemand  ie het goed met je voor heeft, zij zitten er niet in en kunnen je op de feiten wijzen.
  • Plan niet teveel activiteiten op 1 dag.
  • Zware dag of een avondprogramma gehad? Plan dan de ochtend erna gewoon vrij.

Heb je voor nu nog even meer nodig dan deze tips, maak dan een afspraak.

Liefs en veel balans gewenst,

Melanie Broekhuis

melanie@hara-coaching.nl

 

Advertenties

Meer dan gevoelig! Hoe blijf je in balans?

Meer dan gevoelig! Hoe blijf je in balans? 

Meer dan gevoelig of hooggevoelig, ik ben er maar al te bekend mee. Uit eigen ervaring, en bij de mensen die ik ontmoet in mijn praktijk, en in het HSP Café Deventer. We willen ons zo graag authentiek en kwetsbaar opstellen, maar het is zo lastig als alles heel hard binnen komt.

Intuïtief zijn we bijzonder sterk, maar bij velen onder ons is dit onder een laagje zelfbescherming verdwenen. Afgesloten zijn van je gevoel en dan zelf niet meer weten wat je het liefst wilt doen en wat goed voor je voelt. Dat is een heel proces om weer te hervinden.

Persoonlijk weet ik hier alles van, ik heb diezelfde lange weg afgelegd.

En dan?! Je voelt weer, beleeft weer, weet wat je wilt en fijn vindt. Het blijft een wankel evenwicht om in balans te blijven als je snel geraakt bent. Ook ik ervaar dit, vooral sinds ik als ZP-er veel op mezelf aangewezen ben.

Hieronder een aantal tips waarvan ik heb ontdekt dat ze mij helpen om bij mezelf te blijven:

  • Eet op gezette tijden, voordat je honger krijgt.
  • Zorg voor voldoende rust en tijd voor jezelf.
  • Veel alleen? Voorkom te veel nadenken.
  • Ga wandelen, sporten, yoga doen of mediteren.
  • Geef emoties de tijd en ruimte om te dalen i.p.v. van erin te gaan zitten. Het zorgt ervoor dat je ze van wat meer afstand kunt bekijken.
  • Praat over emoties met iemand  ie het goed met je voor heeft, zij zitten er niet in en kunnen je op de feiten wijzen.
  • Plan niet teveel activiteiten op 1 dag.
  • Zware dag of een avondprogramma gehad? Plan dan de ochtend erna gewoon vrij.

Heb je voor nu nog even meer nodig dan deze tips, maak dan een afspraak.

Liefs en veel balans gewenst,

Melanie Broekhuis

melanie@hara-coaching.nl

 

Meer dan gevoelig, zo gek nog niet!

Vorige week kwam ik het weer tegen, iemand die zich al heel lang “anders” voelde.

Ze merkte dat ze 182027_10151283121082094_1869112657_n.jpgsneller geraakt was, als ze geraakt werd. Haar reactie kwam uit haar tenen en ze kon het meestal niet in/of verborgen houden. Ze kende verder geen anderen, die dit ook hadden. Dus er moest iets “mis” met haar zijn. Met behulp van anderen was ze gaan zoeken. Zij waren uitgekomen bij het feit, dat ze misschien wel bipolar was. Gelukkig heeft ze haar onderzoek hier niet bij gelaten en kwam ze achter dat ze meer hooggevoelige eigenschappen heeft, dan bipolar.

Ik word altijd heel verdrietig van dit soort verhalen. Het is fijn dat zij verder heeft gekeken. Maar hoeveel meer dan gevoeligen zijn er eigenlijk gediagnostiseerd als zijnde bipolar, autistisch, of borderline? Of denken dit van zichzelf?

Afgelopen weekend kwam ik langs een interview van thrillerschrijfster Marion Pauw. Voor haar nieuwste boek ‘De wilden’ verbleef ze samen met haar kinderen bij een indianenstam. Zij en haar dochter voldoen aan de westerse normen. Marion had moeite met de tijdloosheid en haar dochter met de halfnaakte mensen van de indianenstam. Haar zoon daarentegen is gediagnostiseerd in het autistisch spectrum. Binnen 5 minuten stond hij te vissen en te voetballen. Kende binnen een dag iedereen en iedereen kende hem. Hij sprak geen woord Spaans, maar hij en de indianen begrepen elkaar perfect. Ze eindigt dit interview door te zeggen “Ik ben inmiddels van dat hele autisme-idee afgestapt. Mijn zoon heeft geen stoornis. Hij is gewoon een indiaan. Helaas voor hem is hij in de westerse wereld geboren waar hij opeens schoenen aan moet en de buurvrouw gaat gillen als hij in een hoge boom klimt. Stel: we zouden een Amsterdams kind, dat bang is voor spinnen bij de indianen zetten. Dan zouden zij waarschijnlijk denken, dat dat kind een afwijking heeft.” 

Ik denk, dat meer dan gevoeligen ook uitstekende indianen zouden zijn. Dus: Meer dan gevoelig, zo gek nog niet! 😀 Als we onze gevoeligheid als talent gaan inzetten, dan maken we de wereld een stukje mooier en bewuster.

indianen 10-geboden