Meer dan gevoelig! Hoe blijf je in balans?

Meer dan gevoelig! Hoe blijf je in balans? 

Meer dan gevoelig of hooggevoelig, ik ben er maar al te bekend mee. Uit eigen ervaring, en bij de mensen die ik ontmoet in mijn praktijk, en in het HSP Café Deventer. We willen ons zo graag authentiek en kwetsbaar opstellen, maar het is zo lastig als alles heel hard binnen komt.

Intuïtief zijn we bijzonder sterk, maar bij velen onder ons is dit onder een laagje zelfbescherming verdwenen. Afgesloten zijn van je gevoel en dan zelf niet meer weten wat je het liefst wilt doen en wat goed voor je voelt. Dat is een heel proces om weer te hervinden.

Persoonlijk weet ik hier alles van, ik heb diezelfde lange weg afgelegd.

En dan?! Je voelt weer, beleeft weer, weet wat je wilt en fijn vindt. Het blijft een wankel evenwicht om in balans te blijven als je snel geraakt bent. Ook ik ervaar dit, vooral sinds ik als ZP-er veel op mezelf aangewezen ben.

Hieronder een aantal tips waarvan ik heb ontdekt dat ze mij helpen om bij mezelf te blijven:

  • Eet op gezette tijden, voordat je honger krijgt.
  • Zorg voor voldoende rust en tijd voor jezelf.
  • Veel alleen? Voorkom te veel nadenken.
  • Ga wandelen, sporten, yoga doen of mediteren.
  • Geef emoties de tijd en ruimte om te dalen i.p.v. van erin te gaan zitten. Het zorgt ervoor dat je ze van wat meer afstand kunt bekijken.
  • Praat over emoties met iemand  ie het goed met je voor heeft, zij zitten er niet in en kunnen je op de feiten wijzen.
  • Plan niet teveel activiteiten op 1 dag.
  • Zware dag of een avondprogramma gehad? Plan dan de ochtend erna gewoon vrij.

Heb je voor nu nog even meer nodig dan deze tips, maak dan een afspraak.

Liefs en veel balans gewenst,

Melanie Broekhuis

melanie@hara-coaching.nl

 

Geef een reactie

